رفتن به محتوای اصلی

ژوئن 2020

نقش زنان، دولت و فرهنگ بر زندگی مادران

گروه کار زنان حزب چپ ایران
گروه کار زنان حزب چپ ایران (فدائیان خلق) در اینستا گرام برگزار کرد

نقش زنان، دولت و فرهنگ بر زندگی مادران
سخنران: سهیلا وحدتی – پژوهشگر و کنشگر حقوق بشر

نشریه هفتگی جُنگ کارگری شماره 73

گروه کار کارگری حزب چپ ایران
مطالب این شماره نشریه جُنگ کارگری:
* با اتحاد و مبارزە مشترک پروژە سرکوب رژیم را ناکام بگذاریم! - یادداشت -صادق کار
* از پشت بام خوابی تا هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد - مراد رضایی
* حداقل بازده – دستمزد حداقلی استعماری در صنایع شیلات ساموا -بخش نهم - بخشی از کتاب "تعادل جزرومد - صنایع دریایی در اقیانوس آرام، ساموای آمریکا" - جواَن پوبلت – دانشگاه هاوایی زمستان 2020
* طرح کلی تاریخ کار - بخش پایانی- یان لوکاسن، انستیتو بین المللی تاریخ اجتماعی
* چرا جنبش کارگری باید حداکثر خواە شود؟ -صادق
* گذر و نظری بر رویدادهای کارگری هفتە -جُنگ کارگری

«رادیو زحمتکشان» - قسمت پایانی

ابوالفضل محققی
" درآذربایجان درفلان ده روستائیان به پاسگاه حمله کردند و در نتیجه زد و خورد هشت نفر کشته و تعدادی از سربازان و روستائیان مجروح گردیدند". خبری داغتر از این نمی شد! در سر خط اخبار قرار دادم. شب وقتی برنامه پخش گردید، دیدم رفیق روبروی خانه ما که تنها تلفن در آن خانه قرار داشت به سرعت آمد که بیا، رفیق مسئول رادیو با تو کار دارد؛ مسئول سازمان در رادیو بود. پرخاش، که چرا خبری به این مهمی را به من اطلاع ندادی تا بیایم و سرمقاله را به آن اختصاص دهم.

نگاهی به خشونت نهادینه شده، نمونه های آن در امریکا و ایران

فرامرز دادور
در امریکا فرهنگ پلیس بر مبنای نگاه نظامی و کنترل کننده بر نظم سیاسی عجین یافته که انواع تبعیضات اجتماعی، نژاد پرستی و حتی سرکوب حق رای، بخشی از آن است. در جائی که، سرمایه گذاری در برنامه های معطوف به رفاه اجتماعی و از جمله فعالیتهای کاریابی و بهداشتی میتواند به بهبودی شرایط زندگی برای طبقات و اقشار کارگری و محروم انجامد؛ متأسفانه، از جانب قدرتمندان سیاسی و اقتصادی موازین تنبیهی عمده شده اند.

جنبش توفنده ضدتبعیض نژادی، ویژگی ها، و گشودن قلمروهای تازه!

تقی روزبه
یکی از عرصه هائی که این جنبش به چالش گرفته است، خودکلیشه نژاداست. این سخن در موردباوربه اصالت نژادها نیز صادق است که کسی با نژادخاصی بدنیا نمی آید بلکه در جامعه و مناسبات قدرت و الزاما ت آن است که پیکرهای بیولوژیک افراد و از جمله تفاوت های رنگ پوست، تبدیل به پیکرهای اجتماعی رمزگذاری شده می شوند. نژاد بربنیادستیزبا تفاوت ها ساخته و پرداخته می شود و گرنه رنگ پوست نیز همانند بی شمار تفاوت های طبیعی چیز دیگری نیست.

حکومت در هراس از خيزش مردم، به اعدام جوانان روی آورده است!

تأیید احکام اعدام و تهدید به صدور باز هم بیشتر چنین احکامی نشاندهنده‌ی هراس حکومت از خیزش مردم، با توجه به اوضاع نابسامان کشور است. صدور احکام اعدام برای کسانی که اتهامی جز اعتراض به وضعیت فلاکت بار اقتصادی کشور و ایستادن در مقابل تعرض حکومت به سفره‌ی خالی مردم با سه برابر کردن یک شبه‌ی قیمت بنزین ندارند و تهدید به صدور بیشتر چنین احکامی در موارد مشابه، بیانگر عجز و ناتوانی حکومت در پاسخ به نیازهای مردم و تدارک مقابله‌ی گسترده‌تر با آنان در آینده‌ است.

فراخوان به اعتراض عليه اعدام زندانيان سياسى درايران!

هماهنگی ایرانیان - پاریس
«هماهنگى ايرانيان - پاريس» ضمن محكوم كردن شديد اعدام اين مبارز سياسى و همدردى و همراهى با خانواده رنجديده او ، هم ميهنان ايرانى مقيم فرانسه را به يك گردهمائى فرامى خواند تا صداى حق طلبى قربانيان شكنجه و سركوب در جمهورى اسلامى را رسا ترسازیم.

به نام و یاد حمید اشرف و یاد رضا گلپایگانی

ابوالفضل محققی
درها شکسته بود با چراغ‌قوه آن چند اتاق را گشتم؛ در اتاقی این چند پیراهن و در دست‌شوئی این دو حوله و مسواک را یافتم. گو شه این حوله با خودکار نوشته‌شده: حمید. می‌دانم این پیراهن سفید از آن حمید بود. آن‌ها را با خود آوردم و در این صندوق نهادم. او همیشه با من است. می‌خواهم اگر روزی موزه سازمان بر پا شد، این‌ها را تقدیم موزه کنم.

گفته ام و بازهم تکرار می کنم: بزرگترین خطای ما مبارزه مسلحانه بود!

مجید عبدالرحیم پور
سازمان چریکهای فدائی خلق ایران در اواخر سال ٥۷ و در آستانه انقلاب، با دهها هزار هوادار در میان معلمان، دانشجویان، روشنفکران، ادارات و کارگران کارخانه های صنعتی و ارتش، به یک سازمان سیاسی سراسری فرا روئیده بود بدون اینکه مبارزه مسلحانه توده ای شود و ارتش خلقی تشکیل شود.