يكشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸

تلاش برای لغو حکم اعدام

۲۳ مهر ۱۳۹۷

بحث و گفتگو با دکتر فریبرز رئیس دانا

در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی

این گفتگو در تاریخ 20 مهرماه 1397 برابر با 12 اکتبر 2018 انجام شده است

 

تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی

https://t.me/joinchat/CPd7yD6Wyge05cWD7X-r0w

پرسش‌های شرکت کنندگان در گفتگو:

- آقای دکتر رئیس دانای عزیز، اگر ممکن است در رابطه با روند شکل‌گیری کارزار لگام و وضعیت کنونی آن برایمان بیشتر توضیح بدهید - با تشکر

- باتوجه به اینکه شرایط اقتصادی در ایران بسیار وخیم است و مردم تحت فشار زیادی هستند، طبیعی‌ست که میزان جرایم افزایش خواهد یافت. آیا  فکر می‌کنید این، میزان اعدام‌ها را هم افزایش خواهد داد؟ اگر بله، کارزار لگام در این مورد چه تدبیری اتخاذ کرده است؟

- با عرض سلام و وقت بخیر به آقای دکتر رئیس دانا که برای امشب قبول زحمت فرمودند و سرکار خانم راحله طارانی برای زحمات طاقت فرسائی که برای این گروه می کشند و اعضای گروه.

بی‌تعارف بگویم که از اولین زمزمه‌های نه به اعدام در ایران که در واقع پژواک "نه به اعدام" فعالین مدنی خارج از کشور بود، بنده توجیه نشدم.

اول اینکه به لحاظ استیلای قرن‌ها نظام سرکوب و خفقان و عواقب فرهنگی و اجتماعی چنین نظام‌ها، جامعه ایران عموما جرم‌خیز است و مجازات اعدام یکی از عوامل بازدارنده برای جلوگیری از تشدید برخی جرائم مانند قتل و جنایت است، اگر مجازات اعدام لغو شود، چه جایگزین‌های بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تشدید جرائم جنائی پیشنهاد می‌کنید؟

شاید برخی مجازات‌ها در غیاب مجازات اعدام وضع شود که مجرم هزار بار آرزوی اعدام کند.

روند اصلاح فرهنگ عمومی و رسیدن به مدنیتی هم‌سطح با جوامع اروپائی که موجب کاهش جرم و جنایت شود، بسیار کند و زمان‌بر خواهد بود، آیا در جریان چنین پروسه‌ای طولانی‌مدت، لغو مجازات اعدام، اجحاف در حق قربانیان جنایت‌ها نخواهد بود؟

دوم اینکه چه تضمینی وجود دارد که ناقضان حقوق بشر، شکنجه‌گران، سرکوب‌گران و بطور کلی اعضای ماشین‌های سرکوب و آمران و عاملان کشتارهای جمعی با لغو مجازات اعدام جری‌تر و گستاخ‌تر نشده و در جامعه تحت سرکوب و خفقان بر شدت سرکوب و جنایت‌های خود نیفزایند؟ و از قِبَل فعالیت‌های مدنی ضداعدام، همین جماعت احساس آرامش بیشتری کرده و بر تعداد قربانیان افزوده شود و اینان خیال‌شان راحت باشد که در فردای آزادی، کسی کاری به کار اینان نخواهد داشت.

سوم اینکه بعضی جرائم مستقیما آثار جنائی ندارد، اما غیرمستقیم روی حق حیات هزاران و بلکه میلیون‌ها، تاثیر غیرقابل انکاری دارند، مانند چپاول‌گران و غارت‌گران اقتصادی.

لغو مجازات در حق همین جماعت، عرصه اقتصادی را بر محرومان و گروه‌های اجتماعی دهک‌های پائین جامعه تنگ‌تر از قبل خواهد کرد، خصوصا با عالم‌گیر شدن نئولیبرالیسم، خطر فزاینده‌ای از این نظر جامعه را تهدید می‌کند.

واقعا بدون جوگیر شدن تحت تاثیر تبلیغات دوستان خارج از کشور که به دلایل اومانیستی و نه دیدن واقعیت‌های جاری جامعه ایران، مبلغ لغو اعدام هستند، چه باید کرد؟

پیشاپیش از پاسخ جامع شما سپاس‌گزارم.

- می‌دانیم که خشونت در اشکال مختلف و مرگ در ذات این نظام است. شاهد هستیم که حکومت مرگ را به نوعی کارناوال خیابانی تبدیل کرده است. شما روانشناسی توده مردم را نسبت به این جنایات چگونه می‌بینید؟

- آقای رئیس دانا به نظر شما هدف جمهوری اسلامی از اعدام تنها جلوگیری از وقوع جرم است یا اینکه اعدام بخشی از گفتمان هژمونیک جمهوری اسلامی است؟

- آیا لگام فقط دنبال رضایت از ولی دم است؟ آیا در جمع‌آوری دیه هم کمک می‌کند؟ آیا کارزاری تا کنون انجام شده است؟ آیا در جهت تغییر احکام مجازات اعدام با دولت‌مردان و قانون‌گذاران صحبت شده است؟ آیا لگام یک تشکل مدنی است؟ آیا رسمیت دارد؟ نحوه ی ارتباط با آن چگونه است؟ باسپاس!

- آیا پیدایش ‌و ظهور ادیان و مذاهب نقشی در به کارگرفتن و تقویت حکم اعدام داشته‌اند؟

- باتوجه به سیاست‌های رژیم ولایی که مبتنی است بر ابزارهای خشونت و در تمام ابعاد اجتماعی و زمینه‌ها، ناهنجاری را اشاعه می‌دهد، و این خود آبستن کنش های بزهکاری، تروریسم کور در جامعه بحران‌زده کنونی است و درنتیجه به مقوله اعدام ختم می‌گردد، علت اعدام‌های کنونی در ایدئولوژی  رژیم ولایت مطلقه نیست؟

- با سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان

سوال من از آقای رئیس دانا این هست که چطور در جوامع دمکرات و آزاد که حکم اعدام به اجرا گذاشته نمی‌شود، هنوز تفکر و زمزمه‌هایی راجع به اعمال این احکام در موارد جرم‌هایی از قبیل تجاوز جنسی بخصوص به کودکان، وجود دارد؟ با سپاس

- با درود جناب رئیس دانا

فرموده‌اید که مجازات اعدام نتوانسته مانع ارتکاب جرایم شود.

این سخن وقتی درست است که ما تمام جامعه را مورد ارزیابی قرار دهیم و ثابت بشود که تمام کسانی که تمایل به ارتکاب این نوع جرایم پیدا می‌کنند، بدون توجه به چنین مجازاتی عمل مجرمانه خود را انجام می‌دهند.

آیا چنین تحقیقی صورت گرفته است؟

چه تعداد از افراد جامعه به دلیل وجود چنین مجازاتی، از انجام عمل مجرمانه‌ای مانند قتل، که مجازات اعدام را در پی دارد، از انجام این جرم خودداری می‌کنند؟

اگر پاسخ این پرسش "صفر" باشد آنگاه می‌توان گفت که مجازات اعدام عامل بازدارنده‌ای در ارتکاب شهروندان به جرایمی که مجازاتشان اعدام است، نیست، در غیراینصورت می‌توان گفت که مجازات اعدام عامل بازدارنده هست.

اگر تحقیقی در این خصوص انجام داده‌اید لطفا شرح دهید.

با تشکر پیشاپیش از پاسخگویی حضرتعالی

- با سلام جناب دکتر رئیس دانای عزیز

با توجه به اینکه وقتی کسی اعدام می‌شود، خانواده ایشان هم صدمات بیشتری می‌بینند، این موضوع را چگونه تبیین می‌کنید؟

 

 

بخش: 

افزودن دیدگاه جدید