رفتن به محتوای اصلی

گذر و نظری بر رویدادهای کارگری هفتە

گذر و نظری بر رویدادهای کارگری هفتە

اعتصاب دوبارە در فولاد اهواز

کارگران شرکت فولاد اهواز در روز ٢ بهمن بار دیگر در اعتراض بە واریز نکردن حق طبقە بندی مشاغل بە حقوق دیماە خود اعتصاب و در محوطە شرکت تجمع کردند. مدیران شرکت در جریان اعتصاب چند هفتە پیش با کارگران توافق کردە بودند کە حق طبقە بندی مشاغل را بطور ماهانە بە همراە با دستمزد بە حساب کارگران واریز کنند. این اولین بار نیست کە مدیران و مسئولین دولتی ذیربط زیر توافقات خود با کارگران می زنند و از عملی کردن توافقات امتناع می ورزند. بهمین خاطر است کە اعتصابات هموارە تکرار می شوند. امسال اما فشار معیشتی همراە با سقوط ارزش دستمزد و قدرت خرید چنان عرصە را بر کارگران و حقوق بگیران تنگ کردە کە نمی توانند اعتراض نکنند.

تجمع بە کاهش و قطع مزایا در شرکت کک طبس

کارگران شرکت کک سازی طبس نیز همزمان با اعتصاب کارگران فولاد اهواز در اعتراض بە کاهش و قطع بخشی از مزایای خود و خواست بازبینی طبقە بندی مشاغل در محوطە شرکت تجمع و خواسار پرداخت مزایا و بازبینی طرح طبقە بندی مشاغل شدند. کارگران معترض می گویند شرکت سود دە است و کارگران هم باید سهمی از این سود داشتە باشند.

در شرایطی کە اعتراضات کارگری بە شکل فزایندەای در همە ی رشتە ها گسترش می یابد و هزینە های زندگی حداقل سە برابر متوسط دریافتی کارگران و سایر مزد و حقوق بگیران است دولت و کارفرمایان برای کاهش دستمزدها و مزایای کارگران در تلاش بی وقفە هستند و استثمار و ستمگری نیروی کار مرزی برای خود قائل نیستند.

مبارزە کارگران برای افزایش دستمزد و سایر مطالبات تشدید شدەاند

مبارزات کارگران شرکتهای نفتی برای افزایش دستمزد و پرداخت مزایا و رعایت توافقات پیشین در شرکتهای نفتی مختلف کە از ٣ ماە پیش شروع شدە در این هفتە نیز با اعتراض در ٦ واحد نفتی تداوم و گستردە تر و هماهنگتر و جمعی تر شد. بنا بە گزارشهایی کە در کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت بە همراە مطالبات معترضین منتشر شدەاند اعتراضات همچنان تا حصول بە نتیجە ادامە پیدا خواهند کرد.

بررسی مطالبات کارگران نفت نشان می دهد کە مطالبات آنان نیز بە رغم دستمزدهای بهتری کە نسبت بە سایر کارگران می گیرند، رفاهی و اقتصادی و اساسا بە مانند خواستە های عموم کارگران است. بە عبارتی هزینە های زندگی آنچنان غیر قابل تحمل شدە است کە دستمزد بالا بگیرها را هم بە اعتراض کشانیدە است.

اعتراضات بازنشستگان نیز تداوم و گسترش پیدا کرد

اعتراضات خیابانی باز نشستگان نیز بە مانند سایر مزد و حقوق بگیران تداوم و گسترش پیدا کرد. فشار معیشتی در واقع بە بازنشستگان کە حقوق اکثر آنان زیر ١٠ میلیون تومان است بە مراتب بیشتر از سایرین است. علت اش هم هزینە های فزایندە قیمت دارو و درمان است کە بیمە سهم اندکی از آن را بە عهدە می گیرد و بیشتر بازنشستگان بە علت کهولت سن نمی توانند کار دیگری برای جبران کسری هزینە های زندگی خود انجام دهند.

بیانیه سندیکاهای کارگری سوئد-ایران

در جهت نجات معلمین مبارز در بند ایرج رهنما و غلامرضا غلامی کنداری

 

شورای هماهنگی تشکلات صنفی معلمان ایران  در اطلاعیه ای که به تاریخ ۱۹ ژانویه۲۰۲۳ انتشارداده است از تمام نهادی بین الملی خواستار آزادی و حمایت بین اللملی  در محکوم کردن، دستگیری غیرقانونی و محکومیت های غیر تصور نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران شده است.

سندیکاهای کارگری سوئد-ایران ضمن محکوم کردن و صدور این احکام‌ غیر قانونی و ظالمانه این نهادهای قضایی و امنیتی خواستار آزادی بلافاصله و بدون قید و شرط این دو معلم مبارز میباشید.

ایرج رهنما و غلامرضاغلامی کنداری در روند مبارزات حق طلبانه و برای رسیدن به خواستهای بحق خود تمام راه های قانونی و مورد تصویب  و تائید خود نظام جمهوری اسلامی را طی کرده بودند به ۵ سال و ۱۱ سال زندان  ظالمانه  و غیر انسانی محکوم شده اند. طبق اخبار رسیده حکم زندان این دو معلم در دیوان عالی کشور نقض شده و نامه آن نهاد نیز مدتی است که به دادگستری شیراز ابلاغ شده . بعبارت دیگر اجرای آن به معنای آزادی این دو معلم تا تعیین تکلیف در شعبه هم عرض میباشد.

در اعتراض به این همه ناعدالتی  و سنگ اندازی های شبه قانونی نهایتا این دو معلم مبارز نسبت به تصمیم این نهاد های قضایی و امنیتی از ۹ روز پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده اند و اکنون در شرایط بسیار خطرناک جسمی قرار دارند.

رژیم جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها بویژه در رابطه با مبارزات حق طلبانه معلمان و کارگران از تمام شیوه های ممکن از قبیل: دادگاهای غیر علنی، زندان، تبعید، ممنوع خروج از کشور ،اخراج، قطع رتبه وحتی شلاق ... که بازدارنده باشد مورد استفاده قرارداده اند.

آنچه که مسلم است که این رژیم سرکوبگر هیچ گونه اعتراضات مدنی را به رسمیت نمی شناسد و بدین جهت در سرکوب و تداوم نقض سیستماتیک  حقوق اساسی مردم ایران بویژه حقوق آن کسانیکه برای آزادی تشکل ها، حق تشکل یابی و آزادی بیان مبارزه می‌کنند بطور وحشيانه  و بدون رعایت هیچ گونه قوانینی که خود آنها را تصویب کرده اند عمل نمی‌کنند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران خواستار آزادی تمام اعضای سندیکاهی کارگری- معلمان،  فعالین مدنی سیاسی و زنان بویژه این دو معلم هستیم که بخاطر مبارزه جهت استحقاق  حقوق صنفی خود زندانی شده اند میباشیم . این آموزگاران و کارگران راستین با استقامت  مقتدر و مسئول بر سر خواست های انسانی و صنفی و قانونی خویش ایستاده‌اند  و تا با برآورد شدن تام وتمام آن خیابان و جبهه  مبارزات  را رها نخواند کرد.

 

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران

عبارتند از: سندیکای حمل و نقل، سندیکای فلز، سندیکای کارگران شهرداری ها، تشکیلات سراسری معلمان سوئد،  سازمان مرکزی ۱۴ اتحادیهای کارگری سوئد ال او

ژانویهٔ

 

گزارش "ILO" از تاثیر تحولات محیط زیستی بر بهداشت شغلی

در گزارش سازمان جهانی کار این مطلب آمده است که تغییر الگوهای آب و هوا (به ویژه از نظر ایمنی و سلامت شغلی) تاثیرات غیرقابل انکاری را بر بازار کار جهانی دارد.

گزارش "ILO" از تاثیر تحولات محیط زیستی بر بهداشت شغلی

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه سازمان جهانی کار، این سازمان در گزارشی از تاثیر تحولات آب و هوایی بر ایمنی و بهداشت شغلی خبر داد.

هر ساله ۲۸ آوریل، سازمان جهانی کار، روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار را با تمرکز بر موضوع به موقع مرتبط با ایمنی و بهداشت شغلی گرامی می‌دارد. اما امسال، قرار است این سازمان بر روی بررسی تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر ایمنی و سلامت شغلی تمرکز کند.

در گزارش سازمان جهانی کار این مطلب آمده است که تغییر الگوهای آب و هوا (به ویژه از نظر ایمنی و سلامت شغلی) تاثیرات غیرقابل انکاری را بر بازار کار جهانی دارد.

نمونه‌هایی از خطرات شغلی که با تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شوند که عبارتند از: استرس گرمایی، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا، حوادث صنعتی بزرگ، رویدادهای شدید آب و هوایی، افزایش بیماری‌های ناشی از ناقلین و افزایش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، که همگی می‌توانند سلامت نیروی کار را تهدید کنند.

ILO چندین گزارش را برای روز جهانی ایمنی و بهداشت شغلی در سال ۲۰۲۴ تولید خواهد کرد. همچنین علاوه بر تولید اقلام تبلیغاتی برای فرهنگ‌سازی، یک رویداد جهانی با حضور کارشناسان و سخنرانان مهمان از دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران برگزار خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • No HTML tags allowed.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید