رفتن به محتوای اصلی

نوامبر 2021

سخنرانی تند ضد سرمایه داری گرتا تونبرگ در گلاسگو

برای ماندن زیرهدف‌های مقرردرموافقت‌نامه پاریس، واز این‌رو به حداقل رساندن خطرات سرعت زنجیره واکنش‌های برگشت ناپذیر خارج از کنترل انسان، ما به کاهش فوری، موثر، انتشارسالانه، بی شاهت به آن چیزی که جهان تاکنون شاهد آن بوده است نیاز داریم. و چون ما راه حل‌های فن آورانه ای که به تنهایی حتی کاری نزدیک به آن انجام دهد نداریم، به معنی آن است که ما به صورت بنیادی جامعه خود را تغییرخواهیم داد. و این نتیجه ناراحت کننده شکست مکرر رهبران ما در نشان دادن این بحران است.

دلیل رمانتیسم،- نوستالژی یا شوق دیدار بود

آرام بختیاری
رمانتیسم منعکس کننده زوال فرهنگ پیشین و زایش فرهنگی جدید بود. کوشید تا به تضاد میان فرد و جمع، ایده آل و واقفیت، هنر و زندگی،، از طریق غلبه بر نظام فئودالیسم و حمایت مشروط از روابط اجتماعی سرمایه داری، دامن بزند. رمانتیسم خلاف مکتب کلاسیک در کشورهای گوناگون و در دورهاای مختلف به اشکال متنوع ظاهر شد. در معماری در کشور انگلیس از مکتب نئوگوتیک استفاده نمود. سالهای خلاق مکتب رمانتیک در آلمان بین سالهای ۱٨۰٥-۱۷۹٥ بود.

نشریه هفتگی جُنگ کارگری شمارە ١٤٧

گروه کار کارگری حزب چپ ایران
مطالب این شمارە جنگ کارگری:

پاسخ شایستە بە سرکوب مردم اصفهان اعتصاب عمومی ست!
جنبش تعاونی در قرن 21 بخش ششم
تکلیف دستمزد ها را کارگران باید در کارخانە و خیابان رقم بزنند!
گذر و نظری بر رویدادهای کارگری هفتە
تقصیردولت را بە گردن فارغ التحصیلان نیندازید!

وفاق بر سر حق انسان

سیامک فرید
نظامی که امروز با آن درگیر هستیم قبل از هر چیز حقوق انسان را در همه حوزه ها مورد تعرض قرار داده و دشمنی می ورزد، تضادهای ما با نظام فعلی قبل از اینکه در حوزه اقتصاد و حقوق کارگران و زحمتکشان باشد، که البته هست، تعارض با نگاه حاکمیت به انسان است. چه در حوزه قضایی و چه حقوق سیاسی اجتماعی، حقوق اولیه مردم ایران بشکل آشکاری نقض می شود.

حقوق بشر به مثابه حقوق هر تک فرد انسانی

مجید سیادت
حقوق بشر مجموعه موازینی است که بشریت ، در طول تاریخ، برای بهتر زیستن همگان بدانها دست یافته است و بنا براین، با توجه به جوانب مختلف گرایشات بشریت ، به تنظیم عدل و عدالت میان ابنای بشر می پردازد.

به بهانه روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

پروین ملک
خشونت علیه زنان سابقه ی طولانی دارد. متأسفانه غیر از خشونت‌های خانگی که ما با آن تا حدودی آشنا هستیم خشونت‌های دولتی علیه زنان بیداد می‌کند. خشونت علیه زنان و دختران یکی از رایج‌ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران است که هر روز بارها و بارها رخ می‌دهد. رویکرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده‌های «خشونت علیه زنان» همواره همراه با سانسور و اعمال فشار بوده است. در تاریخ نه چندان دور کشورمان تا همین اکنون نیز، نمونه های بسیاری وجود دارند؛ از خشونت گندم علیه دختران قوچان که در دوران قاجار به وقوع پیوست

تَوهّمِ فضا و زمان مانند توهّم شیرِ آب۱

حسن بلوری
از آنجا که تاکنون هیچ نظریه گرانش کوانتومی کاملی ارائه نشده است بحق فیلسوفان و فیزیکدانانی با شک و تردید به ادعای بنیادی نبودن مقوله زمان به‌شکلی که می‌شناسیم نگاه می‌‌کنند. با این حال لازم است به این مطلب توجه داشته باشیم که در ’تابع موجی کیهان‘ در ’گرانش کوانتومیِ ویلر ـ دیویت‘ (معادالات ویلر ـ دیویت)۱۵ از دهه‌ی شصت قرن بیستم میلادی کمیتی به نام زمان حضور ندارد. زمان در این نظریه صرفا یک فاکتور داخلی محسوب می‌شود و نه یک مقوله بنیادی. فقدان آن در معادلات ویلر ـ دیویت غیرمترقبه بود و بحث‌های طولانی را درپی داشت.

وضعیت افغانهائی که می خواهند به امریکا بروند

مأمورین امریکایی به روشنی اعلام کرده اند که همه درخواست کنندگان باید از یک مرحله ارزیابی، با موفقیت عبور کنند و واکسن‌های ضروری را زده باشند، تا اجازه ورود به امریکا را دریافت کنند. اما کسانی که نیازمند ارزیابی بیشتری باشند به پادگان «بانداستیل» در کوسوو منتقل می شوند. مطابق توافقی که با دولت کوسوو صورت گرفته است، آنها می توانند تا یک سال در کوسوو اقامت داشته باشند.

باورهای نادرست و آسیب زای زنانگی 

صبا آلاله
 صبا آلاله روانشناس بالینی - تحلیلگر سیاسی و اجتماعی در اتاق تلگرامی اتحاد چپ با شما گفتگو می کند.
پنجشنبه ۱۱ آذرماه برابر ۲ دسامبر  ۱۴۰۰
ساعت ۲۱:۰۰ به وقت ایران و ساعت  ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی 
ساعت ۱۲:۳۰ به وقت شرق امریکا

اکسیون اعتراضی جهت بزرگداشت یادجانباخنگان کشتار آبان ماه سال ۹۸ و امر دادخواهی در مقابل پارلمان کانادا درشهر اتاوا

شورای برگزاری اعتراضات سراسری در خارج کشور ( تورنتو و مونترال)
در ادامه اقای رضا بهروان از طرف شورای اعتراضات سراسری، ضمن همدردی با خانواده جانباختگان ابان ۹۸ صحبت هایی در مورد سابقه و اهداف تشکل اعتراضات سراسری از قبیل فراحزبی بودن، سراسری بودن و لزوم وحدت نیروهای سیاسی حول مبارزه برعلیه تمامیت جمهوری اسلامی فرمودند. ایشان در پایان از شرکت کنندگان دعوت نمودند که به این تشکل بپیوندند.